MD voorversterker inbouwen in Dual KA12 werkt! (Toestel of techniek)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19-01-2020, 23:53 (1557 dagen geleden) @ soundman2

Vermoedelijk zijn de twee extra diodes niet eens nodig. De reeds aanwezige diodes in de brugcel geven nauwelijks meer spanningsval tussen nul en vollast. De grootste variatie wordt veroorzaakt door de inwendige weerstand van de voedingstransformator. Het voorgestelde afvlakfilter moet de zaak klaren. Een stabilisatie ic heeft wat dat betreft een vele malen betere regulatie.

De grootste spanningsvariatie ontstaat niet in de transformator, maar over de (bestaande) buffercondensator van de eindtrap, de 2 bijgeplaatste dioden en de extra elco zorgen juist voor een goede scheiding hiervan.
Het printje heeft een stroomafname van 5 mA, zoals de bijgeplaatste schakeling met 1000 μF in de eerste tak en 470 μF in de tweede tak van het afvlak filter nu is uitgevoerd vraag ik me af wat je er dan nog aan moet stabiliseren.
Kijk, ik weet ook wel dat zo’n driepoot regelaartje iets van een kwartje kost, maar het gaat er vooral om wat dat dan nog bijdraagt.
Waarschijnlijk komt de rest brom of via de ingang binnen, of wordt inductief opgepikt, vergeet ook niet dat de originele arm bedrading niet is gedacht voor een dergelijk gevoelig element.
Er wordt gesproken over nauwelijks brom en matig volume, dat houd dus ook in dat de volume regelaar een stuk verder open moet en dat is ook ongunstig voor de signaal/stoorverhouding.
Verder moeten we natuurlijk ook wel een beetje naar het geheel kijken en niet vergeten dat het wel een redelijk summier uitgevoerde schakeling is met slechts 1 dubbel opamp van het type LM358 of TL0xx en asymmetrisch gevoed.
De common mode rejection is in zo’n geval nou ook niet echt om van naar huis te schrijven.
e.e.a. heeft natuurlijk ook alles met het kostenplaatje te maken, je kunt van een kitje in deze prijsklasse nu eenmaal niet top high end verlangen, nog afgezien van de vraag of dat zin heeft in een draaitafel welke ooit voor keramische elementen is ontworpen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum