Brom met PLL-middengolfmodulatortje (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-07-2014, 12:51 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door kris, 11-07-2014, 13:46

Het gaat me echter om de TS zijn vraag.


In dit geval ben ik de TS, dat is je waarschijnlijk ontgaan.

ik denk het niet,

Als Paul (Forumbeheerder) het goed vindt wil ik graag hier de discussie > voortzetten die op het NFOR plaatsvond.

dit topic op NFOR kwam van Hans R, en jij zet het bewust voort (er bestaat maar één groen boekje voor de nederlandse taal) , dus geen nieuw topic. anders vermeld je het vorige niet, toch? tevens, Maarten Bakker drong er al op aan om het te verhuizen.

In jouw geval is het duidelijk. Een of andere stoorzender stoort de MG met of of zonder nieuw aangeschafte eentrapszender, maar dat is niks nieuws, al dan niet radioverzamelaars kunnen die storing altijd horen, deze is permanent aanwezig.

Hans R klaagt over een hevige brom op de zendfrekwentie van zijn MG zendertje. (zoals vele anderen) we kunnen er redelijk van uit gaan dat het op deze frekwentie zonder zijn eentrapszender stil is.(eigenlijk een kwestie van gezond verstand)

dan zijn er twee mogelijkheden:

1) iets stoorde alreeds op de gekozen frekwentie. Het lijkt me heel makkelijk om dit te achterhalen zonder enige meetapparuur,gewoon zender even uitschakelen en de storing is er ook....en zeker met jouw R&S verleden.
tevens spreek ik jouw argumentatie niet tegen, ik wil gewoon een stap verder als dit niet baat.

2) Er onstaat antenne of brommodulatie. Menig eentrapszender op MG/LG/FM/OC heeft er last van sinds de jaren 50 terwijl het op een andere plaats perfekt werkt.

Hans R is een iemand die een eentrapszender koopt, brom ondervind en dit navraagt op het buizenformum. Ik vermoed dat de man geen grote kennis heeft van zenders. daarom stel ik een eenvoudige test voor. het spierballengerol met SA en andere R&S apparuur heb ik niks op tegen, maar schuif de eenvoudige oplossingen niet zo maar in een hoek. Het is daar en ook hier (transistorforum)
een forum op zoek naar oplossingen en geen showroom :-)

maar je mag altijd een topic starten over mooie meetappartuur,ik zie ze ook graag.

groeten

Kris


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum