Brom met PLL-middengolfmodulatortje (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-07-2014, 03:06 (3580 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 17-07-2014, 03:32

In plaats van de fantasie de vrije loop te laten, zoals een enkeling op dit forum zich meent te permitteren, heb ik vanavond een SERIEUS onderzoek naar de storing uitgevoerd. Er komt geen inslag van wat dan ook aan te pas, we hebben immers niet te maken met een onweersbui of een meteorietenregen. Ook buffers, een- of tweetraps-zenders hebben er helemaal niets mee te maken.
Het is simpelweg het samenspel tussen 2 hoogfrequente signalen. En die willen samen wel eens een vervelend resultaat opleveren.

De uitgangspositie was een standaard portable radio, de Siemens RP647. Als voedingsbron batterijen om geheel onafhankelijk van het lichtnet te zijn.
Ter controle is gebruik gemaakt van een spectrumanalyzer, de HP 8591E.
Omdat de hinderlijke brom op dit forum niet te horen is, heb ik een oscilloscoop aangesloten op de koptelefoonuitgang van de portable radio.

Als zendfrequentie van het microzendertje heb ik 540 kHz gekozen, een frequentie die hier "redelijk" schoon is.
De antenne van het microzendertje is 150cm lang en hing verticaal.
De antenne van de spectrumanalyzer is een meetsnoer van 2m, eveneens verticaal opgehangen.

Als eerste de situatie zoals die in mijn woning voorkomt. De microzender en de verdachte HDMI-switch zijn beide uitgeschakeld.
Een heleboel ruis, maar geen storing. Let vooral op de gevoeligheid van de scoop op het rechtse plaatje.

[image]

Dan met het microzendertje uitgeschakeld en de HDMI-switch ingeschakeld. Nauwelijks verschil met de vorige beelden.

[image]

De volgende stap: nu is alleen de microzender ingeschakeld. Let op de gevoeligheid van de scoop. Alleen een klein beetje ruis.

[image]

En hier komt het probleem.
Nu zijn zowel de microzender als de HDMI-switch ingegeschakeld. Een enorme ratel als audiosignaal.
Ook op de spectrumanalyzer is de modulatie van de ratel duidelijk zichtbaar.

[image]


Hoe kan een slecht ontworpen netvoeding een storend signaal over zo'n grote afstand verspreiden?
Daarvoor even een schets van de opbouw van mijn multimedia-installatie:

[image]

Er hangt genoeg bekabeling aan de HDMI-switch die potentieel als antenne kan dienen. Via via kan de storing ook via het LAN worden uitgestraald. Dat loopt immers door mijn hele woning. Net als uiteraard het lichtnet.
Dat was echter niet de stralende bron. Dat was de 10 meter lange HDMI-kabel die naar de tv in de slaapkamer loopt. Als deze kabel is afgekoppeld is de storing weg.

Het was weer even een leuke oefening in het onderzoeken van storingen.
En die nare Chinese netvoeding vervang ik wel door een netjes opgebouwd en eigenhandig ontworpen exemplaar.

@ René: de storing is onafhankelijk van de gebruikte frequentie.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum