Brom met PLL-middengolfmodulatortje (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 19:21 (3579 dagen geleden) @ wvogel58
Gewijzigd door kris, 17-07-2014, 19:23

Kijk naar het schema. Als de elektromagnetische koppeling tussen het lichtnet en de kabeltv bedrading 100x per seconde varieert wordt het van externe bronnen afkomstige veld gemoduleerd. Dit gebeurt door het schakelen van de gelijkrichtdioden in de voeding van het storende apparaat. Daardoor worden de 2 bedradingen 100x per seconde gekoppeld en ontkoppeld.

Je herkent veldmodulatie doordat de hoeveelheid brom verandert als je de positie van de batterij gevoede portable radio verandert.

beste Wim, welk schema?

Zonder het schema meen ik te begrijpen dat je met veldmodulatie bedoelt dat de dioden als HF switch optreden en met een netgekoppeld regelmaat het stoorsignaal via het net doorkoppeld. Aldus wordt de stoorfrekwentie uit de schakelvoeding 100 keer per seconde via deze brug doorgegeven aan het net en andere en raakt zo makkelijk in de ether.
Dit is zeker een verklaring van hoe het stoorsignaal ontstaat, maar verklaart niet waarom het enkel storend is als ook de minizender ingeschakeld is.
Ik denk dat je het daar mee eens bent.

het proces van antennemodulatie in een eevoudige zender/eentrapszender zonder buffer of aangepast filter heb ik hierboven al enkele malen uitgelegd, maar tot nu toe heeft nog niemand hier bevestigd dit feneomeen te kennen of als mogelijke oorzaak te bevestigen. Nochtans zijn er genoeg brommende zenders.

Nieuw is het fenomeen helemaal niet. Het werd al beschreven door Swierstra in zijn boekjes over radiotechniek (die dateren uit de jaren 30). toen ging het uiteraard enkel over 50Hz inslag in zenders en ontvangers zonder buffer of voortrap. De huidige stroringsbronnen waren nog niet aan de orde, maar het principe blijft grotendeels hetzelfde. (op het gelijkrichten van rf na)

groeten

Kris


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum