Brom met PLL-middengolfmodulatortje (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 12:22 (3579 dagen geleden) @ wvogel58
Gewijzigd door kris, 17-07-2014, 12:31

Veldmodulatie dus ???

Beste Wim,

je had het al over de term veldmodulatie enige dagen geleden. Ik weet echter niet zeker wat je er mee bedoelt. twee verschillende frekwenties kunnen elkaar moduleren als het medium waarin ze zich verplaatsen niet lineair reageert, zoals de ionosfeer, dat is gekend, maar op aarde vind dat niet plaats in enige vorm van betekenis.

Dus in de huiskamer is deze vorm van modulatie mij ongekend. beïnvloeding van de ene bron naar het zendgedrag van de andere bron is wat ik bedoel en is meer gekend onder de naam antennemodulatie, omdat het via de antenne binnenkomt (die eigenlijk enkel als uitgang bedoeld is) maar misschien bedoel je met veldmodulatie het zelfde?

over de EMC eigenschappen van schakelende voedingen wordt hier nogal dikwijls geklaagd in verband met kleine zenders. Men vergeet echter dat EMC twee luiken inhoud; 1) vermijden dat de voeding boven een bepaald afgesproken storingsniveau uitkomt dat een goede werking van andere toestellen belemmert.

2) Andere toestellen moeten volgens EMC immuun gemaakt worden voor het resterende storingsniveau.

bij geen van de zendertjes waar het hier over gaat is luik 2 toegepast.
MAW je brengt via een generator aan de antenne-uitgang van de zender een extra signaal in en er onstaat gegarandeerd een extra modulatievdoor oa menging,detectie etc.

Ed heeft enkel het spectrum bekeken rond zijn zendfrekwentie en vind daar niets terug van storing als enkel de HDMI switch aanstaat.
Enkel als beiden aanstaan komt er extra modulatie tevoorschijn. Dus de twee signalen beïnvloeden elkaar op een of andere manier, maar het blijft 100% onduidelijk HOE. Het wordt pas interessant als de frekwentie en de amplitude van die HDMI switch gekend is. Kan bvb zijn dat EMC gewijs dit helemaal niet zo erg is kwa niveau, zolang Ed het niet meet blijft het een vraag en heeft al die dure apparuur niet veel nut in het begrijpen van de oorzaak.

groeten

Kris


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum