Brom met PLL-middengolfmodulatortje (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 09:13 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door kris, 17-07-2014, 09:26

In plaats van de fantasie de vrije loop te laten, zoals een enkeling op dit forum zich meent te permitteren, heb ik vanavond een SERIEUS onderzoek naar de storing uitgevoerd. Er komt geen inslag van wat dan ook aan te pas, we hebben immers niet te maken met een onweersbui of een meteorietenregen.

??? maar je geeft geen serieuze verklaring hoe het een het andere beïnvloedt.
Ik heb het ook niet over inslag door meteorietenregen of een onweersbui, maar van een stoorbron van electronische aard. Ik vind het ongepast te reageren met zaken die ik niet gezegd heb enkel met de bedoeling mijn reactie in het belachelijke te trekken.

kijk,al je oscillogrammen wijzen sterk in de richting van antennemodulatie.
Met enkel de zender of de HDMI switch aan is het rf proper volgens je eigen screens-shots. dus de voeding van de switch stoort helemaal niet op je beoogde MG frekwentie.

Enkel als beiden aan staan wordt het uitgezonden rf vervuild. Dit wijst er op dat 100Hz gemoduleerd RF van de switch voeding in de CD4053 modulatiechip geraakt via de antenne en zo extra modulatie veroorzaakt, en das geen fantasie.(Mengen is je wel gekend, als één der mengsignalen ongewenst via de antenne binnenkomt spreekt men van modulatiebrom, antennemodulatie, antenneinslag etc)

Overigens, er kan ook antennemodulatie onstaan in je ontvanger, maar dan zou je er ook last van hebben op andere stations in de lucht.

Spoor met de SA eens de HDMI stoorfrekwentie op terwij de MG zender uitstaat.dat kan interessante infomatie opleveren.


En, alwat met HDMI te maken heeft is zo lek als een zeef. Daarom dat hdmi kabel ook maar enkele meters lang mag zijn anders geen signaal meer aan de andere zijde. In jouw geval werkt de HDMI kabel als antenne voor de rf uitgestraald door de voeding. Het gaat dus om een common-mode storing die misschien met enkele extra ferrieten over de kabel kan onderdrukt worden.

groeten

Kris


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum