Revox A77 - Capstan motor loopt niet (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 29-05-2020, 23:27 (1427 dagen geleden) @ soundman2

Dat is de omslachtige methode, best wel goed daar niet van maar wel erg bewerkelijk en je moet maar net de service manual in je bezit hebben.
Je kan ook het volgende doen:
Deze revox is iets van 50 jaar oud. Als je de moeite zou nemen om alle elektrolytische condensatoren op te meten dan zou je zien dat er niet 1 meer is die nog maar een waarde heeft die maar iets in de buurt zou komen van wat het ooit geweest is. Bespaar je de moeite en gooi al die rotzooi er uit en vervang deze door nieuwe. Als je naar het instelpotje zou kijken en een tikje geeft tegen het lopertje dan zou je zien dat die er ook spontaan van af valt als die er al niet uit zichzelf afgevallen is.
Eenmaal deze noodzakelijke vervanging gedaan dan is de kans groot dat hij het weer gewoon doet anders moet je verder zoeken. Dan zou ik eerst de transistoren doormeten. Heb je de versie met de spoel of met de 2 ic-tjes. Het NE555 ic is vaak defect maar dat is te meten met de spanningen die in het schema staan, maar die moet je die wel hebben. Ik probeer het bijdeze er bij te plaatsen.
Omdat het gaat om een behoorlijk oud apparaat is het niet zinvol om de fout al metende op te zoeken. Dat is wel een leuke uitdaging maar het is zonde van je tijd want over een week is er weer een oud onderdeel bezweken en kan je weer van voren af aan beginnen. Er zijn mensen die dat heerlijk vinden en er is ook niets verkeerd aan maar als je doeltreffend een goede reparatie wil zou ik al die oude zooi gewoon vervangen.
Succes.
Jack Marotick

[image]

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum