Revox A77 - Capstan motor loopt niet (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 01-06-2020, 09:24 (1419 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 01-06-2020, 10:00

Je wil het niet begrijpen.
De vermoede fout met het kristal heb je mogelijk zelf kwijt gemaakt.
Neem nou eens aan dat het een losgekrompen soldeerverbinding is in de schakeling. Doordat zich in de breuk een dun oxidefilmpje vormt dat isoleert, zal de schakeling niet meer of soms niet meer werken. Dan begin je alvast met het uitwisselen van talloze componenten, goed of fout, het is oud, dus weg ermee. Nu blijkt de weigerende schakeling het ineens goed te doen. De schakeling valt ook na weken niet uit. Hoe zou dat komen? Door het gewerk aan de printen, is het oxidelaagje verbroken en het duurt weer tijden eer dat er een nieuw laagje ontstaat. Dat kan maanden duren. Je hebt dus heel de recorder gereviseerd, dat m.i. op pro basis aan uren en materiaal wel zo'n 500 à 600 euro moet kosten en de recorder gaat met de verdwenen fout naar de klant. Op zeker moment is het prijs, de recorder doet het niet meer. Omdat je geen benul hebt van de fout, begin je weer met uitwisselen van verdachte onderdelen, waarna de recorder het weer doet. Een paar maanden later staat hij weer op de werkbank. Als je dat wil tja.

Ik zal je vertellen over een soortgelijke fout in Philips pick-ups destijds. Bij sommige exemplaren viel een kanaal weg. Gekeken door de klant of het element goed zat en teruggestoken, de pu doet het weer goed. Helaas maar een paar weken. Pick-up losgemaakt van de versterker en weer aangesloten, pu doet het weer. Element vervangen, nul resultaat een paar weken, weer mis. Plug van de pu vervangen, pu doet het weer. Klote dingen die Philips. Ik ben gaan meten en toen kwam de aap uit de mouw.
Het bleek dat Philips de elementen en de bedrading had voorzien van aanknijpkabelschoentjes op vertinde draadeinden. Ook daar trad oxidatie op met gevolg signaal uitval.
Na doorsolderen was het probleem voor goed verholpen.
Conclusie: Door te rommelen met het element of de aansluitkabel werd het minuscule oxidelaagje doorbroken en werkt de pick-up weer, maar de oorzaak is geenszins verdwenen
Met doormodderen warende pick-ups vermoedelijk in de schrot verdwenen wegens frustratie.
Ik heb het beste voor met jou, maar ja adviezen en tips zie je als een persoonlijke aanval.
Ik zie dat anders. Als ik iets niet weet, dan vraag ik het anderen en daar leer ik van (Ik beticht ze niet van betweterigheid). Als ik iets wel weet en iemand vraagt daarnaar, dan wil ik hem daar prima over inlichten.

Voor de derde maal: Modder lekker verder!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum