Revox A77 - Capstan motor loopt niet (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 02-06-2020, 13:51 (1418 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 02-06-2020, 13:53

Hallo Henk.
Ik test ze sowieso altijd voordat ik dingen ga vervangen.
Kritische onderdelen worden dan wel alvast vervangen bij een radio bijvoorbeeld koppel c naar eindbuis , ratel c en de andere bekende delen.
Ik ken mensen die vervangen ook meteen bijvoorbeeld bruggelijkrichter en afvlak elko.
Dit is m.i. doelloos komt wel eens voor dat ze defect zijn maar meestal niet .
En als dat wel het geval is ... je komt het dan vanzelf tegen.
En dan ga ik testen , voedingsspanningen meten enz.
Dan kom je er ook snel achter wat wel en niet werkt.
Dan ga ik op zoek naar de storing , en snap ik niet hoe iets werkt probeer ik het eerst zelf uit te zoeken hoe het dan werkt , en lukt het niet vraag ik om hulp.
Liefste begrijp ik ieder detail van iets maar dat lukt niet altijd.
Ik heb vbo electro gevolgd op de middelbare school en daarna een hele andere kant uit gegaan en heel veel was ik alweer vergeten.
Dus moeilijkere schakelingen tot in detail begrijpen lukt niet altijd.
Maar ik heb heel veel zelf geleerd en ook heel veel met een duw in de goede richting.
En soms gaat er wel eens iets mis of pak ik iets verkeerd aan waardoor toch meer werk ontstaat dan nodig.
Die dingen gebeuren tijdens een leerproces nu eenmaal en daar na ook nog wel eens als je niet oplet.

Het K12 videocenter(Dan spreek ik over de eerste complete die ik kocht) dat was bijvoorbeeld een hele goede leerschool.
Buizenradio’s en tv’s lukte aardig maar toen kwam ik voor het eerst met een serieus transistor project in aanraking.
Ik wist in mijn achterhoofd nog hoe een transistor in principe werkt en daar hield het ver mee op!
Nu kwamen er ook nog eens ic’s om de hoek dat werd dus helemaal spannend want daar wist ik helemaal niets van af!
Maar goed wat je niet weet kan je vaak leren , dus toch er aan begonnen.
Een heel gedoe om de juiste doc te pakken te krijgen... niemand beseft hoe veel modellen er geweest zijn en daar weer afgeleiden van.
En dan nog eens het groot aantal wijzigingen die ieder type heeft ondergaan...
Toen ik dat eenmaal had kon ik eens kijken in hoe verre ik het begreep.
Spelen deed ie vrij snel maar de bedieningslogica wilde niet echt meewerken.
Dan ga je zoeken en loopt vast en met hulp via het forum werd ik de goede kant op geduwd en uiteindelijk de fout gevonden.
En nee het had weinig met de beruchte printhouders te maken.
Die had ik ook Klakkeloos kunnen vergangen omdat ze berucht zijn en ze in één adem genoemd worden bij het type k12.
Maar dit had weinig opgelost.

Dan pak je de vr2020 aan ook een en al problemen met de logica en de beruchte lekkende accu was ook in dit geval niet de oorzaak.
Ik leerde gaandeweg vanaf het k12 project dat op sommige plekken alleen lijnen hoog of laag gemaakt worden.
En dan snap je dat deel van het schema en kan je gaan meten.
Geloof me ik heb heel wat uren er aan gespendeerd om de werking van dingen uit te zoeken , maar op het eind van de rit kon ik de besturing van het loopwerk zowat dromen qua werking en ging foutzoeken heel snel.
En ik heb gek genoeg een band met vooral een K12 gekregen.
Mensen vervloeken ze maar het zijn mijn favoriete toestellen uit die periode!
Het zijn geen slechte toestellen als ze werken!
Maar door de vele problemen die ze hadden hebben ze een slechte reputatie gekregen.
Als ik kan kiezen tussen een k12 en een van de opvolgers zal ik altijd k12 kiezen.
En ja er zijn betrouwbaardere toestellen haha

Verslagen van deze toestellen moeten hier nog ergens op het forum staan.

Ik had bij deze projecten ook eerst alle elko’s en zo kunnen vervangen maar dat had de oplossing niet gebracht.
En dit is jammergenoeg vaak niet de aanpak voor anderen.
En dan gaan ze vaker kapot.... ja die kans zit er in .
de vr2020 heeft inderdaad nu na paar jaar weer kuren.
Maar ik vind als je een apparaat van deze leeftijd koopt dat je er rekening mee moet houden dat er wel eens iets kapot kan gaan.
Wil je meer betrouwbaarheid kan je sommige componenten Na reparatie wel beter vervangen .
Is het voor mezelf wil ik wel eens alleen repareren , is het voor anderen zou ik het het liefst uitgebreider aanpakken.
Maar diegene die de opdracht geeft denkt er vaak anders over.
Wel waarschuw ik altijd het blijft een apparaat op leeftijd , dus het kan best eens kapot gaan.
Als je dat niet wilt .... laat de oude apparaten dan staan of pak het grondiger aan.

En over de aanpak:

Het hangt beetje af van welke bestemming heeft het toestel.

Groetjes Bjorn


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum