Revox A77 - Capstan motor loopt niet (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 31-05-2020, 21:49 (1418 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman (Henk is je naam toch?)

Ik reageer niet vaak meer , maar dat heeft er meer mee te maken dat een andere hobby meer op de voorgrond Is getreden .
Toch kan ik me zowel in de mening van Jack als die van jou vinden.
Je geeft aan eerst storing zoeken om in sommige gevallen het creëren van extra fouten te voorkomen.
Maar wat doe jij als je bijvoorbeeld een buizenradio vol met papiercondensatoren zoals de beruchte wima‘s enz. hebt?
Controleer je dan ook eerst de koppelcondensator naar bijvoorbeeld de eindbuis of condensatoren waar een hoge spanning overheen staat (ontkoppel , ontstoorcondensator enz)?
En bij tv’s bijvoorbeeld de booster condensator als het een 60 jaar oude papiercondensator is?
Of vervang je deze dan preventief?
Ik vervang deze in zo een geval preventief en ga daarna beginnen met het zoeken naar eventuele fouten.
Anders is er een redelijke kans dat deze onderdelen tijdens het foutzoeken ook weer extra defecten met zich mee brengen.
Maar van de andere kant klakkeloos alles vervangen .... dat word het ook niet.
En mee eens dat je als beginner de nodige fouten er mee kan introduceren.
Jaren geleden toen ik de eerste radio onderhanden nam ook klakkeloos de papiercondensatoren er uit geknipt.
En dit in 1x want dat zou ik wel op het schema terug vinden waar ze zaten... radio heeft natuurlijk nooit meer gespeeld!

Groetjes Bjorn


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum