Revox A77 - Capstan motor loopt niet (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 31-05-2020, 22:49 (1418 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door soundman2, 31-05-2020, 23:04

Zichtbare fouten, zoals een pekdotje, waar de hele teerbehuizing afligt, wil ik er best vooraf uitknippen. Ik start het apparaat meestal met stroombegrenzing op. Zeker in de eerste minuten zal er niets ontploffen of acuut sneuvelen Dan zal een toestel werken of niet. Aan de hand daarvan trek ik conclusies en ik kan nu geen volgorde aangeven. Komt er geen geluid uit de luidspreker, dan zal,ik eerst met de LF versterker beginnen. Een zeer snelle test is natuurlijk het aanraken van de pu aansluiting, of de roosters van de buizen. Werkt er niets dan zal ik waarschijnlijk de voedingsspanningen testen. Enfin het is geen vast stramien.
Ik weet best wel welke onderdelen schade kunnen veroorzaken, zoals inderdaad de koppelcondensator van de eindbuis en eventueel de condensator van de anode van de eindbuis naar aarde, omdat die de gelijkrichter en de uitgangstrafo om zeep kunnen helpen. In een begrensde situatie zal dat niet optreden.
De rest van de onderdelen kunnen nauwelijks dure schades veroorzaken.
Er zijn vele onderdelen, die na 50 à 60 jaar niet helemaal fit meer zijn. In principe moet je dan alles vervangen en daar begin ik niet aan.
Overigens zeker voor derden repareer ik alleen, ik voer geen restauraties uit. Als iemand graag een oud toestel voor dagelijks gebruik wil hebben, moet hij genoegen nemen dat het wellicht wat vaker stuk gaat.
Je kunt in een toestel alle verdachte condensatoren en weerstanden vervangen, potmeters vernieuwen en wat nog al niet meer, maar als er dan een condensatortje in een bandfilter het laat afweten, of een buisvoetje slaat door, dan is het voor de klant gewoon een radio die niet speelt. En hij was toch helemaal in orde?
Wat betreft een boostercondensator in een TV, ben ik in mijn werkzame leven maar eenmaal de teil ingegaan bij een K9. Alles was bij die toestellen nieuw voor elke monteur. Het betrof een toestel met de twee boostercondensatoren parallel. Bij een check met het oude onderdeel of de fout weer terugkwam, was het helaas einde verhaal. Ook de ontwerpers van Philips hebben kennelijk geen rekening gehouden met de kans dat een beeldbuis kon sneuvelen bij het onderbreken van een enkele condensator. Verder heb ik nooit een toestel meegemaakt met een defecte boostercondensator, wat daardoor grote schade had opgelopen, ook niet in de buizentoestellen en ik repareer toch al sinds begin jaren 60.
Het zonder meer uitwisselen van onderdelen om een toestel weer aan de praat te krijgen, is alleen maar tijdrovend met meestal geen resultaat. Op het forum blijkt dat talloze malen. Er zijn een heleboel onderdelen vervangen, maar het toestel werkt nog niet, ook niet bij de Revoxman Jack. Doordat ik weet hoe het werkt, ben ik met mijn meetapparatuur veel sneller achter een fout en het onderdelenverbruik is zeer beperkt.
Het is mij stijl van werken, en vind die nog steeds goed voldoen.
Hoewel ik jarenlang werkzaam ben geweest in de bruingoed sector, heb ik dat helemaal laten schieten. Ik repareer ook vrijwel niets meer voor particulieren. Ik repareer thans versterkers etc voor professionele gebruikers, zo van die 1HE dingetjes van 1500 Watt per kanaal, alles switched mode, zowel voeding als versterker. Laat de onderdelen wisselaars daar maar eens aan beginnen en honderden verdachte SMD's uitwisselen. Ook die transistorversterkers hebben tegenwoordig collectorspanningen tot 300 Volt. Meetapparatuur en structureel meten is dan strikt noodzakelijk. Een 1500Watt SMPS, die je verkeerd opstart is meteen weer exit.
Zelfs een gewone eindtrap waarin een onderdelenwisselaar alles vervangen heeft en alle transistoren "doorgemeten" heeft, kan door een simpele vergissing meteen weer exit zijn.
Vanuit die filosofie, zeg ik dat je beter eerst kunt meten en dan vervangen als andersom.
Jack is van mening dat ik mensen mijn reparatie methode opdring. Dat vind hij. Als je verder doordenkt is ieder leerboek maar erg opdringerig door te vertellen hoe iets werkt of aangesloten moet worden. Je kunt daar best van afwijken, maar dan zal het vaak niet goedkomen.
Uiteraard is iedereen vrij om te bepalen wat hij met mij bijdragen doet, ik verplicht niemand.
Ik heb het al meer neergeschreven:
Met onderdelen wisselen kun je meteen beginnen, je hoeft er weinig voor te weten en het geeft een goed gevoel en daarna meestal een desillusie. Om te repareren, moet je kennis hebben van de materie en wat tools. Als de fout dan gevonden is, is de voldoening groot dat een apparaat weer werkt. Kennis opdoen kost tijd, maar dat geldt voor elk beroep.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum