Revox A77 - Capstan motor loopt niet (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-06-2020, 13:31 (1397 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Marotick, 01-06-2020, 13:56

Dat is dus bij alle bandrecorders zo en zeker bij de Revoxen. Alles nameten is zonde van de tijd dus is de volgorde anders geworden.
1 - Kast openen en met de perslucht het stof er uit.
2 - VU meters testen en als deze het nog doen de magneetjes en de wijzers opnieuw vastlijmen. Anders meters repareren.
3 - Alle oude elektrolytische condensatoren er uit evenals de motor condensatoren. hierbij wil ik opmerken dat er misschien best nog goede condensatoren verwijderd worden maar die zouden op de korte duur ook uitvallen en dan blijf je bezig. (vorig jaar had ik voor op de Revox dag een enorme zak met uitgesoldeerde onderdelen meegenomen voor mensen die daar nog wat mee "konden". Er was geen belangstelling voor.)
4 - De instelpotjes vervangen, allemaal. Vreemd genoeg vallen de lopertjes er spontaan af.
5 - Nieuwe condensatoren er in en natuurlijk zorgen dat je zorgvuldig werkt anders introduceer nieuwe fouten.
6 - spanning er op en de 21 Volt afregelen, daarna motor toerental afstellen.
7 - mechanische inspectie en ingreep zoals lagers en bandloop.
8 - Afregelen, koppen en elektronica
Mocht de Revox eerder mankementen hebben gehad dan is de kans groot dat deze kwamen door al uitvallende instelpotjes of verlopen condensatoren. Mocht er toch nog iets fout zijn dan pas komen de meetinstrumenten op tafel en begint het foutzoeken en daarna pas de reparatie.

Als deze stappen succesvol doorlopen zijn staat er weer een perfecte recorder te draaien dat alleen nog een koppen probleem zou kunnen hebben maar de M methode, zie
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=38246
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=38245
kan daarin voor lange tijd uitkomst bieden

Succes

Je mag het natuurlijk best anders doen maar zo doe ik het en dat bevalt me goed.

Jack Marotick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum