Revox A77 - Capstan motor loopt niet (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 31-05-2020, 13:25 (1398 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 31-05-2020, 13:37

Het is niet het geval dat ik het uitwisselen van onderdelen ter preventie afkeur.
Als in een toestel blijkt dat een bepaald type condensator of willekeurig welk ander onderdeel, een probleem heeft, bijvoorbeeld lekkage via de pootjes etc en die zijn er echt vele, dan vervang ik die ook. Ik doe dat pas nadat een toestel weer werkt na reparatie en niet andersom.
In Revox zijn veelvuldig witte plastic elcootjes toegepast, die zeker niet meer zonder problemen zijn en die gaan er echt wel uit hoor, daar niet van. Ook tantaaltjes op leeftijd zijn berucht. Het gaat er mij om dat vaak standaard geadviseerd wordt om alles eerst rigoureus te vervangen en dan maar hopen dat het toestel weer werkt. Vooral voor iemand die niet bedreven is in het elektronica vak, kan dat helemaal verkeerd uitpakken, doordat soms alleen al verkeerde onderdelen worden teruggeplaatst.
Zelfs eenvoudige proefjes door mij aangegeven, worden getorpedeerd.
Zo wordt gesteld, dat de motoren in Revox recorders nooit stuk gaan, evenwel komen er vragen over het demonteren en schoonmaken etc., omdat de motor bijv vast zit of stroef loopt en niet draait. Er zijn ook echt defecte exemplaren bij. Met een simpele test, kun je de motor uitsluiten, alvorens de electronica te onderzoeken. Als de motor echt stuk is, ook al is het maar sporadisch, kun je de recorder verder wel in orde maken, maar je hebt er weinig meer aan.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum