Akai bandrecorder amplifier adjustments (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13-01-2019, 17:53 (1924 dagen geleden) @ Ludo

Ik zou graag eens willen testen en afregelen met een in het service-manual genoemde 250Hz, 7.5 speed, +4dbm pre-recorded tape, zie foto:
[image]
Zou iemand in het bezit van een goede recorder deze voor mij aan willen maken?
Voor overdracht in de buurt van Capelle a/d IJssel, of anders op de ruilbeurs op 24 maart? Ik heb er geen haast mee.

Dit is de echte vraag van Ludo, ik vind het jammer dat er op een dergelijke manier wordt gereageerd. Wie kan hem aan een goede opname helpen met de gevraagde signalen?


Ik lees op forums dat de 2SC458 transistors gaan ruizen/slecht worden, ga deze maar vervangen voor KSC1845FTA (0,21 cent bij Conrad) en dan gelijk de elcootjes ook maar.

Of dat zo is, kun je testen. Voordat je aan de afstellingen gaat draaien is het handig te weten dat het apparaat nog gewoon goed werkt. Een apparaat "goed draaien" werkt meestal averechts. Voordat je alles klakkeloos gaat vervangen is het de moeite om eens wat onderdelen te meten. Bovendien is het apparaat stereo en kan je dus beide kanalen (die hetzelfde zouden moeten zijn) met elkaar vergelijken.

Voor sommige Japanse transistors geldt dat de pootjes na een aantal jaren zwart worden. Dit is schoon te maken, maar het komt terug. Wil je ervan af zijn, vervang ze dan.
Condensatoren? Eerst meten voordat je alles gaat vervangen, soms zijn de vervangers slechter dan wat erin zat......

Succes!

PS; Ik heb een recorder staan, maar die moet eerst nog een servicebeurt voordat ik een tape kan opnemen. Zoek anders eens op facebook, daar zijn verschillende groepen actief in dit soort segmenten. Deelname aan een groep is gratis en de kans dat je wordt geholpen is best groot.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum