Akai bandrecorder amplifier adjustments (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-01-2019, 14:03 (1921 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-01-2019, 14:12

Rommelen en ruisen is een bekend mankement bij halfgeleiders als ze wat slechter worden, maar het zijn niet de enige onderdelen die dit kunnen doen, dus je kunt vooraf geen uitsluitsel geven.

Specifiek bij de transistoren die o.a. Akai veel gebruikte (n de volksmond: zwartpootjes), gaat het om tindendrieten en/of zilververbindingen die buiten het huisje tussen de pootjes groeien. Onduidelijk is of dit ook inwendig gebeurt. Als test kun je er eens met een tandenborstel en stofzuiger langsgaan, bijvoorbeeld.

Laat ik het zo zeggen, ik zou bij ruismankementen in het algemeen en ook in dit geval, onderdelen niet ongezien vervangen tijdens het foutzoeken. Eerst even de signal tracer erop, want dat is doodsimpel en er zijn ook andere onderdelen die kunnen ruisen of rommelen.

Preventief vervangen van zwartpoottransistoren, is misschien wel een goed idee als je garantie wilt geven op het apparaat. Aan de andere kant weet ik van een geroutineerd reparateur die ze alleen maar van buiten schoonmaakt en ook nog geen toestellen terug heeft gekregen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum