Akai bandrecorder amplifier adjustments (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2019, 12:13 (1922 dagen geleden) @ Marotick

Wat dat betreft heeft Revox inderdaad een fors slechtere reputatie dan Akai. Revox gbruikte ingegoten elco's van ROE en tantaalcondensatortjes, Dat zegt al genoeg. Verder zou ik dan wel eerst testen voor ik aan de potmetertjes begon, want dan gooi je wel heel veel aanknopingspunten weg zelfs als je zoals jij wat meer ervaring hebt.

Bij het "eerst foutzoeken" motto van de meeste andere reageerders sluit ik me wat betreft die Akai wel aan. Zeker een beginner, en zeker als er een hint is dat er wat afgeregeld moet gaan worden. Een defect apparaat mag principieel niet afgeregeld worden. Eerst de fout eruit en dan blijkt vaak dat afregeling nog bijna als nieuw was!

Wat het foutzoeken betreft: dat kan opzich bij oude apparaten al snel richting één of meerdere elco's wijzen. Dan kun je, ook als beginner, natuurlijk preventief alles gaan vervangen en dat zou ik ook geneigd zijn te doen. Het is dan wel zaak om zeer goed op te letten dat je niet achteruitrepareert (nieuwe defecten introduceert). Daarom is testen (vooraf en tijdens) erg belangrijk. Dan weet je tenminste of de fout er al inzat of dat die tijdens een vervangingssessie is ontstaan.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum