Akai bandrecorder amplifier adjustments (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 14-01-2019, 08:19 (1901 dagen geleden) @ Ludo

Even een testbandje maken, dat dacht ik eerst ook. Ik ben daar het afgelopen jaar mee bezig geweest en uiteindelijk is dat goed gelukt.
Het eerste wat ik wilde weten welke frequenties handig zijn om verschillende machines op af te regelen? En belangrijk ook hoe hard moeten de tonen op de band komen? Hoe hard is 0 dB?
En het grootste struikelblok, hoe krijg je een perfecte azimut?
Ik had eerst een volspoor kop maar die maakte een veldsterkte op de band die niet homogeen was. Ook al stond de kop goed afgesteld de veldsterkte die hij maakte was aan de bovenkant van de band anders dan aan de onderkant. Onbruikbaar dus.
Een andere volspoor kop deed het wel goed. De perfecte azimut heb ik weten te maken volgens de NRU methode en met behulp van een medeforumlid van het tapedeck forum.
Nu is er een band waar verschillende frequenties opstaan en waar ik goede reacties over krijg van de kopers van de band.
De band wordt gemaakt op een Revox A700 en de motor daarvan is kristal gestuurd. Dat heeft nog een voordeel, de frequenties die op de band staan, als die worden uitgelezen met een goede frequentie meter dan kan ook de bandsnelheid precies worden afgesteld.
De tonen op de band komen uit de computer en zijn exact. Ik heb 2 verschillende frequentie meters en als ik 10.000Hz instel dan lezen beide meters ook 10.000 Hz uit.
Deze band gebruik ik nu ook voor het afregelen van de Revox recorders die ik reviseer.

Over de revisie gesproken. Ook ik vervang alle elco's en instelpotjes direct. Deze dingen zijn zo'n 40 tot 50 jaar oud en zijn volslagen losgeslagen. Bij sommige condensatoren is de waarde verdubbeld of gehalveerd, een enkele is nog goed. De instelpotjes daarvan breken spontaan de lopertjes van af.
Als ik een Revox binnenkrijg dan is deze misschien niet eens defect maar geheel preventief vervang ik al die rotzooi want anders staat hier iedere week de klant op de stoep want er is weer wat anders stuk gegaan.
Het vervangen van onderdelen is geen reparatie, dat weet ik ook wel. Bij een nieuwer apparaat zal ik zomaar geen onderdelen blind vervangen maar bij deze oude recorders is het een noodzaak. Eenmaal deze onderdelen vervangen dan is meestal ook een eventuele klacht ook verholpen en als de machine dan toch nog een mankement heeft dan wordt het ouderwets foutzoeken. Meters, scoop, toongenerator en technisch inzicht worden dan pas ingeschakeld om het apparaat weer goed te krijgen.
Het lijkt de omgekeerde wereld maar dat is het niet want anders blijf je bezig.

Jack Marotick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum