Akai bandrecorder amplifier adjustments (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 15-01-2019, 10:11 (1922 dagen geleden) @ soundman2

Ja ik heb nog wat tips voor je.
Als je een oud apparaat hebt, een revox oid, haal dan eens wat condensatoren er uit en meet die eens op. Je zal zien dat deze niet meer de waarde heeft die de ontwerper bedoeld heeft.
Kom je gescheurde condensatoren tegen, laat die lekker zitten want mogelijk doen ze het nog een hele week goed en dat is toch zonde om ze voortijdig weg te gooien. Ook wil ik je vragen om de instelpotjes eens op te meten. Er zijn typen die een beugeltje hebben als loper maar er zijn er ook waarvan het lopertje een stripje is. vreemd genoeg en dat vind ik echt gek, is dat stripje lam geworden, als je het aanraakt dan valt het stripje er spontaan van af en hoe zal de werking zijn? Dat lopertje zal niet erg stevig meer op het koolbaantje drukken dus zal de afgetakte waarde ook niet erg betrouwbaar zijn.
Ik wil je met klem adviseren om al die onderdelen gewoon lekker te laten zitten, want anders loop je mis dat er dagelijks wat aan het apparaat wat mankeert en jij als monteur met jarenlange ervaring doet natuurlijk niets liever dan telkens weer uitvinden wat er nu weer defect is, meetapparatuur in de aanslag en hup opzoeken welke verrassing nu weer te wachten staat, ook al was dat van te voren te zien aankomen.

Ik ervaar het iets anders.
Als ik een defect apparaat krijg is het inderdaad een mooie zoektocht om de fout te vinden.
Is het een apparaat waarvan je zegt, "vreemd dat hij het 't niet doet" dan is foutzoeken de beste methode en als het hersteld is dan verwacht en hoop je dat hij het weer voor lange tijd het weer goed doet. Zo'n apparaat repareer je niet door alles maar klakkeloos te vervangen.
Maar er zijn natuurlijk ook apparaten die of een mankement hebben meegekregen of waardoor, door veroudering, onderdelen dermate veranderd zijn dat de werking niet optimaal is en wil je dat apparaat weer voor lange tijd goed laten functioneren dan moet al die verlopen rommel er uit.
Iemand met een beetje ervaring zou dat zo aanpakken, lijkt mij, ander blijf je bezig.
De aanpak ligt aan wat voor apparaat het is.

Jack Marotick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum